چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در پاسخ به اعتراض فرمانداری صورت گرفت - تاکید شورا بر حفاظت از عرصه عمارت عین‌الدوله

یادمان

در پاسخ به اعتراض فرمانداری صورت گرفت - تاکید شورا بر حفاظت از عرصه عمارت عین‌الدوله

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورا با تاکیر بر اینکه اعتراض فرمانداری به مصوبه شورا درباره عمارت عین‌الدوله بعد از مهلت قانونی ارسال شده بر اجرای مصوبه خود یعنی الزام شهرداری تهران به حفاظت از عرصه این بنای تاریخی تأکید کردند.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | IetpShops - nike roshe one lava boys - Buy Online - Nike Air Force 1 for Women & Men

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – در این جلسه اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای شهر درباره الزام شهرداری تهران به حفاظت عرصه عمارت تاریخی فرهنگی عین‌الدوله مطرح شد . محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در توضیح این اعتراض ،گفت: تاریخ مصوبه شورا خرداد ماه بوده است و فرمانداری در زمان قانونی اعتراضی به آن نکرده است اما چون مالک زمین بسیار بانفوذ است دوباره به مصوبه شورا اعتراض کرده‌اند.
 
به گفته او جالب اینجاست که معاون شهرسازی شهرداری نیز در این زمینه با فرمانداری هماهنگ شده است که این سؤال پیش می‌آید که آیا معاون شهردار می‌تواند علیه مصوبه شورا بایستد و مصوبه شورای معماری منطقه را در مصوبه شورای شهر ارجح بداند.
 
سالاری در ادامه به سابقه پروژه عین‌الدوله پرداخت و گفت: مالک حقیقی در سال 75 این ملک را به شهرداری منطقه 4 فروخته و شهرداری منطقه در آن زمان بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 پروانه ساخت 24 طبقه را برای این ملک صادر کرده‌اند که این پروانه با اعتراض اهالی و سازمان میراث فرهنگی ابطال شد.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی در ادامه شرح تاریخچه این ملک افزود: شهرداری دوباره ملک را تملک کرده و به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن واگذار کرده است در سال 89 شهرداری باز قصد داشت به این ملک پروانه بدهد و برای این کار از کمیسیون ماده 5 درباره این ملک استعلام کرد. این کمیسیون که قبلاً کاربری ملک را فرهنگی اعلام کرده بود در جواب استعلام شهرداری مجوز ساخت 8 طبقه روی همکف با سطح اشغال 40 درصد را برای این ملک صادر می‌کند و آن را در پهنه S با کاربری تجاری و اداری با غلبه فرهنگی اعلام می‌کند اما شهرداری منطقه به این مصوبه اعتنایی نمی‌کند و برای این ملک دوباره پروانه ساخت صادر می‌کند که علاوه بر زیرزمین‌ها 11 طبقه روی همکف با کاربری مسکونی ساخته شود.
 
 به گفته او در این مرحله بود که آقای تندگویان به این مجوزها اعتراض کرد. از نظر ما شهرداری باید این ملک را که در واقع در جوار عمارت اصلی عین‌الدوله قرار دارد همان زمان تملک عمارت به عنوان حریم آن خریداری می‌کرد اما از آن جا که این کار انجام نشده ما درخواست تعدیل مجوز صادره به مصوبات طرح تفصیلی را داریم.
 
سالاری درباره واکنش میراث نسبت به این ملک گفت: سازمان میراث فرهنگی اول گفته بود که این ملک را تملک کنیم اما بعد با ساخت 10 طبقه آن موافقت کرد، در حال حاضر نیز می‌گوید اصلاً نباید ساختمان در این ملک احداث شود.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با اشاره به نامه معاون شهرسازی شهرداری به معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری گفت: مالک اعتراض خود را نزد آقای نادری، معاون شهرسازی شهردار تهران برده و او نامه‌ای به آقای صلاحی، معاون برنامه‌ریزی شهردار نوشته به این مضمون که به شورای شهر اعلام کنید مصوبه آنها غیرقانونی است و با توجه به صدور حکم قضایی درباره این ملک، تنها مراجع قضایی می‌تواند بر موضوع دخالت کند.
 
علی صابری، دیگر عضو شورای شهر نیز ضمن اعتراض به طرح این موضوع در صحن شورا گفت: از آنجا که فرمانداری در زمان قانونی نسبت به مصوبه شورا اعتراضی نکرده در نتیجه نمی‌توانیم اکنون این مطلب را اعتراض تلقی کنیم در حالی که از جهت شأن شورا طرح این مسئله در صحن علنی و بررسی آن این شائبه را ایجاد می‌کند که این اعتراض است.
 
او خطاب به چمران گفت: شما به عنوان رئیس شورا می‌توانستید به فرمانداری اینگونه پاسخ بدهید که این اعتراض به دلیل گذشتن مهلت قانونی وارد نیست. مهدی چمران در پاسخ به صابری گفت: از نظر آیین‌نامه شورا رئیس شورا نمی‌تواند شخصاً پاسخ فرمانداری را بدهد و باید موضوع در صحن مطرح و درباره آن رأی‌گیری شود.
 
 در ادامه شهردار منطقه 4 به ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه عمارت عین‌الدوله پرداخت و گفت: این عمارت از ابتدا یک زمین 10 هزار متری داشته که به دو زمین 5 هزار متری با دسترسی جداگانه تقسیم می‌شد و مالک حقیقی داشت. در دهه 70 شهرداری در قالب توافقات مرسوم آن زمان با مالک توافق کرد در ازای واگذاری نیمه شمالی ملک که عمارت در آن واقع است امتیاز ساخت 25 طبقه مسکونی در نیمه جنوبی را به مالک بدهد.
 
 علیرضا جاوید ادامه داد:از آن جا که ارتفاع 25 طبقه با ارتفاع میانگین منطقه اختلاف داشته خود شهرداری منطقه به رقم خاکبرداری در مرحله فونداسیون عملیات را متوقف کرد بعد از آن این ملک چند بار خرید و فروش شده و در نهایت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن که شرکتی دولتی است آن را تملک کرد و برای الزام شهرداری به پایبندی به توافق اولیه به مرجع قضایی شکایت و حکم قطعی برای الزام شهرداری به صدور مجوز ساخت 25 طبقه را دریافت کرد.
 
به گفته شهردار منطقه 4، شهرداری منطقه در سال 88 این ملک را از شرکت سرمایه‌گذاری مسکن خرید و در دوره قبل و بعد از مدیریت من در شهرداری منطقه از آنجا که این ملک و نیمه جنوبی کاملاً منفک از عمارت عین‌الدوله بود مجوز ساخت 10 طبقه به سازمان بازنشستگی و بعد به شرکای مالک خصوصی داده شد و ملک در حال حاضر مالک حقیقی دارد.
 
جاوید درباره عمارت عین‌الدوله اضافه کرد: نیمه شمالی ملک که این عمارت در آن واقع است بازسازی و بهسازی شده و در حال حاضر با کاربری فرهنگی تحت عنوان نگارخانه برگ در اختیار سازمان زیباسازی قرار دارد. شهرداری منطقه پروانه مسکونی را به استناد پروانه قبلی صادره و رأی قطعی قضایی و بافت محلی که کاملاً مسکونی است صادر کرده است.
 
 احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا با اعتراض نسبت به طرح موضوع در شورا گفت: طرح مجدد مسائل در شورا نوعی دست انداختن شوراست، در دوره اول شورا درباره این عمارت تصمیم‌گیری شده اما مالکان دوباره با اعمال نفوذ برای آن حکم و رأی گرفتند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه