جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مخالفت میراث تهران با تخریب 64 خانه‌ قدیمی

یادمان

مخالفت میراث تهران با تخریب 64 خانه‌ قدیمی

«بنا به اطلاعات به دست آمده در جلسه طرح انضباط اجتماعی منطقه 12 موضوع تخریب 64 خانه در محله عودلاجان مطرح شده، نظر به اینکه در بافت تاریخی هرگونه تخریب که موجب تغییر بافت یا تاثیر بر نحوه معماری محله و بر هم زدن معابر را دارد باید با این سازمان هماهنگ شود، با اعلام مخالفت با اینگونه اقدامات بدون هماهنگی، خواهشمند است دستور فرمائید مشخصات مکان‌های مورد نظر جهت بررسی به این اداره ارسال شود.»

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | nike air pegasus 29 mens 4e online - Nike M2K Tekno Shoes Άσπρα AO3108 - 100

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، کمتر از یک هفته‌ی پیش جمله‌ای کوتاه در یک صورتجلسه که به امضای برخی مدیران شهری تهران رسیده بود، و نیز به گوش رسیدن یک زنگ خطر در بافت تاریخی تهران، هشدارهای زیادی را از سوی دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌های فعال در این حوزه به دنبال داشت. حال پس از گذشت حدود یک هفته مسئولان میراث فرهنگی استان تهران هم نسبت به صحبت‌های مطرح شده و حرف‌های شنیده شده در این زمینه که هنوز هیچ کدام از مدیران شهری به خصوص در منطقه 1 تهران نسبت به آن واکنشی نداشته‌اند، عکس‌الکعل نشان دادند.

بنابراین می‌توان گفت که تخریب 64 خانه در منطقه 12 تهران در شرایطی مطرح شده است که میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ای مخالفت خود را با هرگونه تغییر ساختاری در بافت تاریخی پایتخت بدون هماهنگی و اعلام نظر کارشناسی اعلام کرده است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه اظهار کرده است: اجرای طرح انضباط اجتماعی در منطقه 12 در شرایطی مورد پذیرش خواهد بود که حفظ هویت تهران با امنیت شهروندان و گردشگران همراه باشد.

وی با بیان این نکته که نباید هویت و گذشته تهران را قربانی ارتقای امنیت کنیم، می‌گوید: در صورت رخ دادن این اتفاق، شهری بدون هویت و گذشته، بسیار پر خطرتر از شرایط کنونی در بافت تاریخی تهران به وجود می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: قطعا میراث فرهنگی تهران از ماهیت مصوبه اخیر انضباط اجتماعی منطقه 12 با حفظ کالبد هویتی بافت تاریخی تهران استقبال خواهد کرد، اما تخریب خانه‌های بافت تاریخی بدون انجام کار کارشناسی ممکن است منجر به سلاخی هویت و تاریخ پایتخت شود.

خسروآبادی هرگونه تخریب غیر کارشناسی را مغایر با احیای بافت تاریخی منطقه 12 می‌داند و تصریح می‌کند: تعدادی از این خانه‌ها فرصت احیا و تغییر کاربری مناسب را دارند.

براساس این گزارش، در متن نامه‌ی‌ مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به شهردار منطقه 12 آمده است: «بنا به اطلاع واصله در جلسه طرح انضباط اجتماعی منطقه 12 موضوع تخریب 64 خانه در محله عودلاجان مطرح شده است، نظر به اینکه در بافت تاریخی هرگونه تخریب که موجب تغییر بافت یا تاثیر بر نحوه معماری محله و بر هم زدن معابر را دارد باید با این سازمان هماهنگ شود، با اعلام مخالفت با اینگونه اقدامات بدون هماهنگی خواهشمنداست دستور فرمائید مشخصات مکان‌های مورد نظر جهت بررسی به این اداره ارسال شود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه