جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ماجرای نقاشی شکسته حسنعلی میرزا در کاخ گلستان

یادمان

ماجرای نقاشی شکسته حسنعلی میرزا در کاخ گلستان

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – برای خیلی از بازدید کننده‌های داخلی و خارجی که به نگارخانه کاخ گلستان سری زدند، تابلوی شکسته حسنعلی میرزا مثل یک علامت سوال میخ به دیوار شده است و برای آن هیچ توضیحی هم داده نشده. اگر بازدیدکننده خارجی هم باشد، اوضاع بدتر می‌شود، چون راهنمایی هم که انگلیسی بداند در کاخ پیدا نمی‌شود. بنابراین مجبور است که از کنار تابلو با این سوال رد شود که چرا این تابلو شکسته است.

به گزارشCHN، این نقاشی یکی از نقاشی‌های پشت شیشه‌ای از مجموعه چهار نقاشی پشت شیشه موجود در نگارخانه کاخ کلستان محسوب می شود که به استاد مهرعلی، نقاشی دوره فتحعلی شاه منتسب است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که دو تا از این تابلوها شکسته و در سال 78 تابلو چهره حسنعلی میرزا مرمت شده است.

پروین صدر ثقه السلام، رییس کاخ گلستان در این باره می‌گوید که دو تا از این تابلوها ترک برداشته و چون امکانات مرمت و ساماندهی آن‌ها مهیا نبوده تا کنون احیا نشده است.

به گفته او این شکستگی مربوط به چندین سال پیش بوده و به سال‌های اخیر بر نمی‌گردد. با این وجود خوب است که شرایط مرمت آن فراهم شود.

حسین‌پور، مسئول نگارخانه کاخ گلستان اما در این باره می‌گوید:« شکستن این تابلو و ترک برداشتن آن به دوره قبل از او بر می‌گردد و امین اموال قبلی هم به همین صورت تحویل گرفته، بنابراین به نظر می‌رسد که این شکست در اوایل انقلاب اتفاق افتاده است.»

او می‌گوید که مرمت آن نیز در سال 78 انجام شده و در ایران تکنیک مرمتی بالاتری برای ساماندهی آن وجود نداشته است و این بهترین حالتی است که این تابلو احیا شده.

مسئول نگارخانه همچین می‌گوید که کارگاه‌های مرمت به صورت هفتگی و ماهانه باید باشد با این وجود این اتفاق به دلیل نبود هزینه‌ها نمی‌افتد و امیدواریم که این شرایطی مهیا شده و مرمت و رسیدگی به تابلوها به بهترین شیوه اتفاق بیافتد.

مکان فعلی پرده های نقاشی ایرانی در ضلع شمال غربی کاخ گلستان که امروزه به عنوان نگارخانه (بخشی از حوضخانه یا طبقه تحتانی اتاق موزه ، تالار سلام یا تاجگذاری) بازشناخته می شود،در حقیقت ساخته و پرداخته و برگرفته از سفر اول فرنگستان ناصرالدین شاه قاجار به اروپا (1290 ه.ق / 1252 ه.ش) و بازدید وی از آن کشورها و عزم ناصرالدین شاه قاجار در جهت ایجادتغییراتی در ارگ سلطنتی می باشد که به سال 1293 ه.ق با اتمام عملیات معماری این ابنیه به واقعیت می پیوندد.معماری اتاق موزه (تالار سلام ) تالار آینه و سرسرا و حوضخانه های مربوط به آنها یعنی نگارخانه فعلی و موزه مخصوص بوسیله حاجی ابوالحسن معمار نوائی ملقب به معمار باشی یا صنیع الملک اصفهانی و با مباشرت بنائی میرزا یحیی خان معتمد الملک–یحیی خان برادر میرزا حسین خان سپه سالار صدر اعظم ناصرالدین شاه و بانی مسجد سپه سالار و چهارمین شوهر عزه الدوله خواهر ناصرالدین شاه قاجار بود- وزیر بنائی بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه