چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بازدید معماران از «بانوی 7 هزار ساله» تهران

یادمان

بازدید معماران از «بانوی 7 هزار ساله» تهران

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، صبح روز گذشته (جمعه 10بهمن ماه) گروهی از معماران و شهرسازان تهران با بازدید از کهن‌ترین نشانه‌ی تاریخی تهران، از اسکلت هفت هزار ساله‌ای که به اعتقاد برخی کارشناسان «زن» است، دیدن کردند و در این زمینه به اتفاق نظرهایی رسیدند.

این گروه حدودا 60 نفره که روز گذشته دومین گروه بازدیدکننده از «مسافر هفت هزارساله‌ چشمه‌علی» بودند،‌ کشف این اسکلت را اقدامی فو‌ق‌العاده و مهم دانستند.

اسکندر مختاری در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: این گروه از معماران و شهرسازان تهرانی، ایجاد یک موزه در خیابان مولوی و در مکان کشف اسکلت مورد اتفاق‌نظر همگان بود، آن‌ها در کنار برخی از اعضای پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران بر ماندگاری اسکلت در مکان کنونی‌اش تأکید کردند.

این پیشکسوت حوزه‌ی میراث فرهنگی گفت: گروه معماران و شهرسازان تهران معتقدند انتقال آثار و اشیایی که در این مکان پیدا شده از تعلق تاریخی این اثر به مکان می‌کاهد. بنابراین بهتر است این اثر در همین مکان ماندگار و به عنوان یک سایت موزه در محدوده، تعریف و به عنوان کهن‌ترین نقطه‌ی سکونت در تهران به نمایش درآید.

این عضو مؤسسه‌ی مطالعات کلان‌شهر تهران همچنین از بحث‌های مطرح شده بین دو سازمان پژوهشگاه میراث فرهنگی و شهرداری تهران در این بازدید خبر داد که بر مبنای آن با هدف تعامل بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری تهران، قرار شد تفاهم‌نامه‌ای میان این دو نهاد با موضوع ادامه‌ی فعالیت‌های مطالعاتی این سایت موزه منعقد شود.

او افزود:‌ قرار شد در این تفاهم‌نامه که با حضور کارشناسانی مانند دکتر مصدقی و اسماعیلی درباره‌ی‌ آن صحبت شد، با انجام گفت‌وگوهای پایدار مطالعات و طرح سایت موزه در این منطقه تعریف شود.

مختاری در ادامه با اشاره به بازدید این گروه معمار و شهرساز از میدان «امین‌السلطان» و چند محوطه‌ی تاریخی اطراف این میدان اظهارکرد: این گروه از معماران اتفاق‌نظر داشتند که یک طرح جامع بازآفرینی شهری در محدوده‌ی میدان «امین‌السلطان» باید شکل بگیرد که در آن با تهیه‌ی طرح سایت موزه، مفهوم این مکان مشخص شود.

وی برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی درباره‌ی یافته‌های مسافر چشمه‌علی را از جمله درخواست‌های این گروه از معماران دانست.

این مدرس دانشگاه، بازآفرینی میدان امین‌السلطان در تقاطع خیابان (صاحب جمع و اردستانی) که از یک سمت به کاروانسرای خانات و از یک سو به بازار بلورفروشان می‌رسد را از دیگر از اقداماتی دانست که معماران و شهرسازان در انجام هر چه سریع‌تر آن تأکید کردند.

او افزود: در این توافق همگانی قرار شد یک طرح جامع بازآفرینی در میدان امین‌السلطان شکل بگیرد.

مختاری توضیح داد: در این طرح بازار و میدان «امین‌السلطان»، کاروانسرای «خانات»، بازار «هرندی» و بقعه‌ی «سر قبر آقا» مورد نظر است که به صورت یک مجموعه‌ی تاریخی قابلیت تبدیل به یک فضای شهری کارآمد و باکیفیت و موثر را در تهران دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه